Vienmēr ir ļoti patīkami, pēc steigā pavadītās dienas, ietīties siltā segā, ērti iekārtoties savā gultā un saldi aizmigt. Visiem mums patīk sapņot skaistus sapņus, atgūt spēkus un atjaunot enerģiju nākošās dienas gaitām. Bieži vien gadās tā, ka no rīta pamodies, jūs saprotat, ka visu nakti esat gulējis kā “nosists” un neesat sapņojis. Tas var padarīt mūs bēdīgus, it īpaši ja tā notiek jau ilgu laiku. Mēģināsim tikt skaidrībā, kāpēc cilvēki neredz sapņus.

Mūsdienu zinātnieki izvirza daudz teoriju, kuras mēģina izskaidrot miega dabu, bet pagaidām neviena versija neizraisa viņos 100% pārliecību. Mēs varam nosaukt tikai vispārpieņemtus faktus, kuri raksturo miegu:

  • Cilvēks pavada miegā aptuveni trešo daļu no savas dzīves.
  • Pilnvērtīgai atpūtai cilvēkam ir nepieciešamas 7 – 8 stundas.
  • Nakts miegs sastāv no vairākām miega fāzēm.
  • Sapņi mums radās tikai paradoksālajā miega fāzē, kura ilgst aptuveni 15 minūtes un nakts atpūtas laikā atkārtojas vairākas reizes.

Guļošam cilvēkam, sapņi radās aptuveni 4 reizes nakts laikā, paradoksālajā miega fāzē. Pirmie sapņi parasti atspoguļo to, kas ar mums ir noticis dienas laikā, bet nākamie sapņi kļūst arvien mīklaināki un neloģiskāki.

Cilvēks atceras tikai tos sapņus, pēc kuriem viņš ir nejauši pamodies, piemēram, lai pagrieztos uz otriem sāniem vai lai pamasētu notirpušo roku vai arī tos sapņus, kurus sapņo no rīta pirms pamošanās.

Eksistē vairāki iemesli, kāpēc cilvēki domā ka neredz sapņus vai arī neatceras, ka ir tos redzējuši.

  • Liels nogurums – gan fizisks, gan morāls. Pēc ilgstošām slodzēm, cilvēks parasti guļ ļoti ciešu miegu, nepamostoties, tāpēc viņš arī neatceras, ka ir sapņojis.
  • Alkohola reibumā. Pēc alkohola lietošanas cilvēkam ir ļoti grūti atcerēties savus sapņus, tāpēc, ka nakts laikā viņš nav, tā pa īstam atpūties, lietotā alkohola dēļ.
  • Psihiskie traucējumi. Ja cilvēks ilgāku laiku atrodas depresijā vai arī ja viņam ir nervu sabrukums, tad viņam ir ļoti grūti aizmigt. Ja mēs ilgāku laiku nevaram aizmigt un kārtīgi izgulēties, jūtamies noguruši, mūsu spēki ir izsīkuši, tad mēs nevaram atcerēties savus sapņus, tāpēc, ka organisms visus spēkus velta veselības atgūšanai.

Kas jādara lai sapņi atgrieztos?

Lai pie jums atkal atgrieztos sapņošana, lai jūs atkal varat izbaudīt šo dabas dāvanu, tad vajag ievērot dažās rekomendācijas:

  • Izdomājiet kādu rituālu, kuru jūs vienmēr veiksiet pirms gulētiešanas. Tas var sastāvēt no vienkāršām darbībām, piemēram, grāmatas lasīšana, meditēšana, apģērba sagatavošana rītdienai, zobu tīrīšana un gultā.
  • Veiciet garīgo darba pārmaiņus ar fizisko darbu. Jebkura vienveidīga darbība, kura tiek izpildīta ilgstošu laika posmu, noved pie garīgās pārpūles un noguruma, tāpēc centieties savu dienu padarīt daudzveidīgāku. Piemēram, ja jūsu darbs ir saistīts ar sēdēšanu pie datora, tad, pēc katras nostrādātās stundas piecelieties un 10 minūtes atpūtieties, iedzeriet tēju vai pavingrojiet, pazvaniet draugam vai izdariet kādu mazu darbiņu.

Ko par to saka psihologi?

Speciālisti apgalvo, ka katram cilvēkam, katru nakti rādās sapņi, tikai ar vienu nosacījumu, ja viņš guļ. REM miega fāze, kuras laikā cilvēks redz sapņus, nakts laikā atkārtojas 4 – 5 reizes naktī, tā ir saistīta ar paaugstinātu galvas smadzeņu darbību. Viena no šī miega fāzes pazīmēm ir ātra acs ābolu kustēšanās un ja mēs saskaitām visus tāda miega periodus, nakts laikā sanāk aptuveni – 1,5 stundas.

Visiem cilvēkiem rādās sapņi, cits jautājums ir, vai viņš tos atceras? Ja cilvēks ir psihiski un fiziski vesels, tad viņš vienmēr atceras savus sapņus. Parasti, tie ir tie sapņi, kurus mēs sapņojam no rīta, pirms pamošanās.