Jaungada izpārdošana un atlaižu sezona pēc svētkiem, liek mums katru gadu veikt daudz neapdomātu pirkumu gan parastajā veikalā, gan internetveikalā. Mums mājās uzrodas milzīgs daudzums nevajadzīgu mantu, par kuru praktiskumu var spriest ļoti ilgi. Kāpēc mēs to darām atkal un atkal? Jo, bieži vien, stāvot un skatoties un nopirktajām mantām, mums galvā nāk doma, tas nu gan bija pēdējo reizi…bet, nonākot veikalā, mūsu apņemšanās ir pazudusi un mēs atkal metamies apmierināt visus savus “gribu / estrattore di succo professionale”, “patīk” un man “vajag”… Mēģināsim tikt skaidrībā, kāpēc cilvēki iepērkas impulsīvi?
Iepirkšanās sezona, kas ir sasaistīta ar Jaungadu, ir periods, kad mārketinga darbinieki, liek lietā visas savas prasmes un zināšanas psiholoģijas jomā un dara visu, lai liktu cilvēkiem nedabiski vēlēties iegādāties pēc iespējas vairāk. Viss iepirkšanās mehānisms ir smalki pārdomāts – te likti lietā ir gan pārdevēju – konsultantu komplimenti, gan pārdomāti izvietotās saistītās preces, vienu vārdu sakot viss, kas liek jums iegādāties pat tādas preces, kuras jūs sev nevarat atļauties. Pat vismazākie sīkumi, liks jums bezjēdzīgi un neapdomīgi tērēt naudu.
Daudzi cilvēki aizdomājas, priekš kam viņiem mājās ir vajadzīga tāda manta, cenšas novērtēt, kur to varēs izmantot, cik bieži tā būs vajadzīga. Svarīgi ir zināt, ka jebkurai mantai, priekš mums ir psiholoģiska nozīme. Tieši tas, kalpo par izšķirošu faktoru, iegādājoties impulsīvus pirkumus. Viens no amerikāņu ekonomistiem ir teicis, ka cilvēks, kas vienkārši pērk produktus lielveikalā, jau atrodas savu visdziļāko jūtu un emociju gūstā.
Psihologi uzskata, ka cilvēki veic impulsīvus pirkumus tādā gadījumā, kad uzskata, ka zīmols vai prece atbilst viņu priekšstatam par pasauli un palīdz nostiprināt savas individualitātes apziņu.
Piemēram, jūs uzskatāt sevi par stilīgu puisi un uzskatāt, ka tādam būt ir labi, tad visticamāk, jūs sev nopirksiet kaut ko no Apple ražojumiem, neskatoties uz to, ka ir jāpārmaksā, tāpēc, ka visiem, šīs kompānijas produktiem ir īpaša psiholoģiskā nozīme.
Tādā veidā, mantas un zīmoli, spēlē svarīgu, simbolisko trofeju lomu, pateicoties kurai, pircēji paaugstina savu pašvērtējumu. Tādi pirkumi, tiek izmantoti kā signāli, ar kuru palīdzību mēs demonstrējam savu individualitāti citiem.
Pirmie pētījumi, šajā jomā parādīja, ka 62% pirkumi veikalos, tiek veikti impulsīvi. Izrādās, ka lielā mērā, tas attiecas tieši uz internetveikaliem – te racionāla ienākumu plānošana atkāpjas otrajā plānā, tāpēc, ka mēs zaudējam realitātes sajūtu. Protams, to iespaido gan kulturālie, gan teksta, gan personīgie faktori, kas nosaka to, kā mēs iepērkamies.
Jo vairāk attīstīts individuālisms, jo biežāk cilvēks apmeklē veikalu.
Impulsīvie pirkumi, bieži vien tiek veikti arī stresa iespaidā, tad, kad cilvēks zaudē kontroli pār situāciju. Pētījumi, apstiprina šo faktu: pēc lielām katastrofām cilvēki iepērkas daudz vairāk. Interesanti, bet cilvēki iepērkas mazāk, ja uz veikalu dodas kopā ar saviem radiniekiem un daudz vairāk, kopā ar draugiem.
Tieši tāpat, kā jebkurai citai atkarībai, impulsīvajiem pirkumiem, jāsāk radīt mums problēmas, lai mēs sāktu to uzskatīt par kaitīgu. Citiem vārdiem sakot, ja jūs varat atcelt impulsīvos pirkumus un atgriezt savu naudu, tad problēmu nav. Bet, ja jūs sev apkārt redzat mantu kalnu, kas kļūst par jūsu dzīves jēgu, tad ir pienācis laiks, sākt uztraukties.